Ok. Du er ret sur. Du er faktisk rasende. Du har lige fået et telefonopkald fra rejsebureauet. Damen, du talte med, var såmænd flink og sød, men hun måtte jo give dig de dårlige nyheder: Jeres afgang i morgen tidlig kl. 5:00 er blevet aflyst. Hun kunne ikke give dig nogen forklaring på, hvorfor. Desværre. Hun fortalte dig dog, at I kan komme afsted dagen efter – på samme tidspunkt. Og hjemrejsen vil naturligvis også blive udskudt i 24 timer. Så i har sådan set ikke noget at miste. Det var ordene. Men hvad ved hun om det? Du har et vigtigt møde dagen efter den oprindeligt planlagte hjemkomst. Kan du aflyse eller udskyde det? Og vil du det?
Erstatning for flyforsinkelse
Se, her i sådan en situation, skal du påkalde dig dine rettigheder som rejsende med et flyselskab. Der er jo tale om en flyforsinkelse med erstatning. Damen fra rejsebureauet nævnte intet om ulykker, katastrofer eller andre problemer på jeres destination. Hun tilbød dig faktisk en anden charterferie, end den, som I har købt. Hun henviste dig til et site med rejser til Tyrkiet, som du og din familie frit kan vælge imellem. I skal bare give hende besked om, hvad I vælger at gøre inden midnat, så hun kan nå at få alle rejseoplysningerne frem til jer i tide. Klokken er 19:34, så du har sådan ca. 4 timer til at diskutere det med din familie. Det er ikke en sjov situation at være i, når kufferterne er pakket.
Diskussionen vil blive præget af skuffelse og vrede.
Du tager derfor en beslutning på vegne af alle: I tager imod tilbuddet om en luksusferie i Tyrkiet, hvor I skal bo på et stort resort, hvor der både er pools, massevis af restauranter, badeland for børnene og ja, er du ikke bare glad for at få sådan et tilbud?
Stort postyr i lufthavnen
Der er ret meget postyr ude i lufthavnen. Strejken har åbenbart ført til store flyforsinkelser. Det har sådan set ikke noget at gøre med flyselskabet, som I skal flyve med. Det har vist nok noget at gøre med lufthavnens medarbejdere. Dem, der sørger for at jeres bagage bliver bragt ud til flyet. Du er ikke helt klar over, hvad problemet er. Måske noget med fagforeninger eller sikkerheden.
Det er sådan set også lige meget for dig, lige nu. Dit problem lige nu, er nemlig at holde børnene rolige. Deres tålmodighed er allerede væk. Og din hustrus tålmodighed? Ja du tør slet ikke tænke på den eksplosion, der vil komme om et par timer.
En flyforsinkelse er aldrig sjov at skulle håndtere, når feriehumøret ellers var godt, men blev slået ned, fordi flyet ikke får afgangstilladelse. Og ja, du er selv ret irriteret over at skulle betale alt for meget for en pølse og en cola til børnene, fordi hvad ellers? Spisning er dulmende for de spændte nerver.
Sammenligning af afbudsrejser
I havde glædet jer til at sidde på balkonen i den lille ferielejlighed nede i Spanien. I havde fundet rejsen på et af de her sites, der laver sammenligninger over forskellige afbudsrejser. Og så bliver vi mødt med flyforsinkelse. Ville det have været anderledes, hvis I havde fundet en billig rejse på et andet site? Givetvis ikke. Rejsesites har jo ingen indflydelse på strejker eller flyforsinkelser.
Du forsøger at holde hele familiens humør oppe. Spiller lidt klovnen, der ikke forstår noget som helst. Er omsorgsfuld overfor dine børn og din hustru. I kommer afsted.
Men du har lovet dig selv, at næste gang, I skal ud og rejse, så skal det ske lidt mere velorganiseret. Du skal kigge på charterrejser. Du skal give familien mulighed for at se med – og så skal I vælge – sammen og i enighed. Ikke noget med at tage chancen i sidste øjeblik.